تلفن تماس

09127762963
021-44199684

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 8 الی 20

تهران

وردآورد، انتهای خیابان امام حسین،خیابان عادلی شمالی،پلاک 7

افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب

فهرست مطالب

افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب

تعویض فیلتر های دستگاه تصفیه آب و مراقبت از آن به عنوان یکی از اجزا پر کاربرد ، مهم و تا حدودی قیمتی خانه می باشد. آیا زمان تعویض همه ی فیلترهایی که در دستگاه تصفیه آب استفاده شده به ما اطلاع داده می شود اما این زمان بندی ها تا چه حد دقیق هستند؟افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب بر چه اساسی اندازه گیری می شوند؟ آیا میزان آب مصرفی و کیفیت آب ورودی به زمان تعویض فیلتر تاثیر خواهد گذاشت؟ آیا تعویق در تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب عمر دستگاه را کاهش می دهد؟ در صورت عدم استفاده از دستگاه آیا تاریخ انقضای مشخصی برای انوع فیلترها وجود دارد؟

اکثر افراد این سوالات برایشان پیش می آید و در اینجا قصد داریم توضیحاتی ارائه کنیم.

فیلترهای تعبیه شده در دستگاه تصفیه آب تعیین کننده تعداد مراحل آن هستند. با توجه به نوع و چند مرحله بودن دستگاه باید در مورد طول عمر انواع فیلترها اطلاع داشته باشید. اطلاعات دقیق عملکرد انواع فیلترها تاریخ انقضا فیلترهای مربوط به میزان آب تصفیه مصرف شده در زمان مشخص است.

از جمله فیلترهایی که در دستگاه تصفیه آب استفاده می شوند؛

فیلترهای الیافی یا پلی پروپیلن

فیلترهای الیافی یا پلی پروپیلن

 

این نوع فیلتر از الیاف فشرده تشکیل شده است که ذرات معلق و گل و لای را از آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را جداسازی می کند و باعث ایجاد شفافیت و زلالی در آب خواهد شد .محفظه ی اطراف آن شفاف و قابل مشاهده بوده و باعث می شود میزان آلودگی و اشباع فیلتر دیده شود. این فیلتر تاریخ انقضای دقیقی ندارد و می توان از آن تا مدتها استفاده کرد اما با گذشت زمان سخت و خشک شده و در صورتی که آب ورودی به دستگاه خیلی گل آلود و کثیف باشد در نتیجه عمر آن و کیفیت آب خروجی کاهش می یابد. درصورت تغییر رنگ به قهوه ای تیره ،فیلتر پر از ناخالصی شده است. زمان تعویض این فیلتر بستگی به آب ورودی دارد اما تاریخ انقضای آن حدود 6 ماه می باشد.

فیلتر کربن فعال و کربن بلاک

 

فیلتر کربن فعال و کربن بلاک

 

این فیلتر های مرحله ی دو و سه دستگاه هستند .آنها طعم آب را تغییر داده و عواملی مثل کلر را از آب آشامیدنی حذف میکنند. فیلتر شماره دو و سه از نظر عملکرد تشبهاتی دارند و مکمل هم عمل میکنند. به بیان ساده تفاوت عمده ی آنها در سایز ذرات فیلتر می باشد.

عمر تقریبی این فیلترها چیزی در حدود ۴ تا ۶ ماه می باشد و بهتر است که این فیلترهای پلی پروپیلن، کربن فعال و کربن بلاک هر سه با هم تعویض شوند.

فیلتر ممبران

 

افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب فیلتر ممبران

 

اصلی‌ترین و مهمترین مرحله تصفیه آب در دستگاه هایی با سیستم اسمز معکوس در فیلتر ممبران شکل می گیرد. به شما در افزایش طول عمر دستگاه، صرفه جویی در هزینه ها و کیفیت بالای آب تصفیه شده کمک می کند. طول عمر فیلتر ممبران با انجام تست تی دی از آب خروجی دستگاه تصفیه مشخص می شود همچنین عمر این فیلتر به میزان سختی آب منطقه بستگی دارد در صورتی که فیلتر های قبل از آن در زمان مناسب تعویض شوند تا ۲ سال هم می رسد. محافظت از این فیلتر به علت عملکرد و هزینه بالای آن بسیار مهم است.

فیلتر پنجم یا کربن خطی

 

فیلتر پنجم یا کربن خطی

 

این فیلتر یک فیلتر گیاهی می باشد. این فیلتر در شرایط معمولی از آب در حدود ۱۵۰۰ گالن آب مصرف شود، در حدود ۱۲الی ۱۸ ماه عمر می کند.

فیلتر ششم یا مینرال

فیلتر ششم یا مینرال

 

فیلتر مینرال املاح مفید مانند کلسیم، منیزیوم ، سدیم و پتاسیم را که در مرحله اسمز معکوس توسط فیلتر ممبران تصفیه شده بود به آب بر می گرداند زمان تعویض این فیلتر مانند فیلتر پنجم می باشد. همچنین بهتر است فیلتر مرحله چهار ، پنج و شش به طور همزمان تعویض شوند.

فیلتر قلیایی

افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب فیلتر قلیایی

 

این فیلتر باعث افزایش پی اچ و قلیایی شدن آب شده و معمولا تا یک سال به خوبی عمل میکند.

حال اگر توجهی به تعویض هر کدام از این فیلترها نشود آسیب های به فیلترهای دیگر می رساند. بیشتر این آسیب ها به فیلتر ممبران می رسد.

عدم تعویض فیلتر پلی پروپیلن باعث می شود که تغییر طعم و رنگ آب، رسوب عناصر آب در شلنگ های تصفیه آب، رسوب در مخزن و فشار آمدن به دیگر فیلترها می باشد.

تعویض فیلتر کربن فعال در زمان درست به محافظت از فیلتر ممبران ناشی از ذرات کلر کمک میکند. بسیار مهم است که در فیلتر کربن فعال از پایه ی گیاهی استفاده شود. زیرا اگر از کربن بی کیفیت و نامرغوب استفاده شود و در تعویض فیلتر تاخیر کنید باعث عدم جذب کلر و ذرات بزرگ تر از 5 میکرون شده و می تواند سبب پارگی ممبران می شود.

اگر تغییری درکیفیت آب ورودی رخ دهد ممکن است فیلترهای دستگاه پیش از موعد گفته شده نیاز به تعویض پیدا کنند. راه هایی برای تشخیص به موقع این مسئله وجود دارد تا از آسیب هایی که ممکن است بیفتد جلوگیری کنید. به تغییر عواملی مثل مزه آب ، رنگ و ظاهر آب و میزان و سرعت جریان آب عبوری از دستگاه توجه کنید.

تغییر مزه آب یکی از عواملی است که نشان دهنده زمان تعویض فیلترهای کربن رسیده است.

اگر ظاهر آب تغییر کرد و شفافیت آب از بین رفته بود نشان دهنده زمان تعویض فیلتر پلی پروپلین باشد.

دستگاه تصفیه آب به طور عادی در طی زمان مشخصی آب را تصفیه می کند افزایش این روند نشان دهنده فرسودگی و اشباع شدن فیلترها می باشد.

به علت مشهود نبودن علائم تغییر عملکرد فیلتر ممبران بهتر است پس از گذشت زمان مشخص شده با کمک یک دستگاه تی دی اس سنج آب ورودی ساختمان و بعد آب خروجی از دستگاه تصفیه آب را بسنجید و اگر در صورت سختی آب خروجی زمان تعویض فیلتر ممبران فرا رسیده است.

 

 

ورود به حساب کاربری